Doelgericht onderwijs

MK.2024-039

Op IKC De Marke hebben we oog voor de individuele ontwikkeling van je kind. De leerlingen leren en werken via leerdoelen. Zo ziet de leerkracht wat ze al kennen en kunnen.

De kenmerken van ons onderwijs

  • Leerdoelgericht in leerteams;
  • Basisvaardigheden op orde;
  • Expliciete Directe Instructie (EDI);
  • Passend bij de individuele leerling.
MK.2024-049

Haalbare doelen

De aangeboren nieuwsgierigheid van kinderen helpt ze om te leren. Maar begrijpen ze de lesstof ook? Door met leerdoelen te werken, weet de leerkracht hoe je kind zich ontwikkelt.

Kan je kind onthouden, toepassen of uitleggen wat hij of zij heeft geleerd? Wat de leerlingen moeten kennen en kunnen, staat in de leerdoelen. ‘Ik leer de stippen van een dobbelsteen in één keer te herkennen’ is bijvoorbeeld een leerdoel in groep 1. En een voorbeeld van een leerdoel in groep 7 is: ‘Ik kan ongelijknamige breuken optellen en aftrekken door ze eerst gelijknamig te maken’. De leerdoelen bieden houvast en helpen de leerkracht om de juiste instructies te geven. Door met weektaken te werken, leren de kinderen om eigenaarschap over hun leerproces te nemen en keuzes te maken.

Expliciete Directe Instructie

Met de Expliciete Directe Instructie (EDI) zorgt de leerkracht voor een passende uitleg.

Kinderen die de lesstof goed begrijpen, bepalen zelf hoe ze verwerken wat ze hebben geleerd. Dat kan zelfstandig, maar ook door samen te werken met anderen. De leerkracht laat alle kinderen leren op de manier en in het tempo dat bij ze past. Leerlingen die meer uitleg nodig hebben om het leerdoel te behalen, krijgen een verlengde instructie aan de instructietafel. Zo krijgt je kind optimale kansen om het beste uit zichzelf te halen.

MK.2024-048

Lezen, taal en rekenen

Lezen, taal en rekenen zijn de basis van ons onderwijs. Op De Marke vinden we dat deze basisvaardigheden op orde moeten zijn.

Taal is noodzakelijk om met anderen te kunnen omgaan en om effectief te communiceren. Om de wereld om je heen te begrijpen, moet je goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. Die vaardigheden heb je ook bij andere vakken nodig.

Diverse leesmethodes

Op De Marke gebruiken we diverse leesmethodes en passen we leesstrategieën toe om kinderen begrijpend te leren lezen. Eventuele taalachterstanden kunnen worden ingelopen via de voor- en vroegschoolse educatie. En voor kinderen die uitvallen bij taal- of leesonderwijs, is er een intensiever taalaanbod met meer instructie en meer oefening.

MK.2024-023

Koken, programmeren en schilderen

Hoewel we veel aandacht hebben voor de basisvakken, vinden we de lichamelijke én creatieve ontwikkeling van je kind net zo belangrijk.

Onze school heeft een prachtige keuken die je zeker op zal vallen. We organiseren hiermee speciale ochtenden waarbij kooklessen worden afgewisseld met schilderles en programmeren. Zo ontdekken de kinderen op een speelse manier waar hun talenten liggen en leren ze van elkaar. De kooklessen zijn geïntroduceerd op initiatief van onze leerlingenraad, die de leerlingen een stem geeft in hoe onze school wordt vormgegeven.

Naast deze creatieve ochtenden krijgen alle groepen twee keer per week gymles van een vakleerkracht en is buitenspelen verplicht. We maken ook gebruik van het kunst- en cultuurmenu van Cultuurwijzer Apeldoorn om de kinderen een brede culturele ervaring te bieden.